پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204493
نخست وزير ترکيه در ايران به دنبال چه بود؟
تاریخ انتشار : 1394/12/17 11:02:30
نمایش : 2118
احمد داوود اوغلو نخست وزير ترکيه طي سفري رسمي به تهران با مقامات جمهوري اسلامي ديدار و گفت وگو کرد. لبخندهاي مقابل دوربين عکاسان و فيلمبرداران و دست دادن هاي مقامات ايراني و ترک با يکديگر اما تنها يک روي سکه اين سفر بوده است. اين نخستين بار بود که آقاي داوود اوغلو پس از تصدي مقام نخست وزيري به ايران سفر کرد. اين سفر در دو روز گذشته کانون توجهات بين المللي قرار گرفته است.
مي توان گفت بيش از هر کشوري روسيه سفر آقاي داوود اوغلو و ديدارهايش با مقامات ايراني را به دقت زير نظر گفته است. روسيه در ماه هاي گذشته و خصوصا پس از سرنگون کردن جت جنگي اين کشور توسط ترکيه روابط پر تنشي با اين کشور داشته است.

 

به گزارش افکارخبر،خبرگزاري رسمي روسيه در تحليلي درباره اين سفر نوشت: امروزه چون ترکيه و عربستان سعودي احساس مي کنند يارانشان در سوريه در حال شکست هستند به صورت مصلحتي به هم نزديک شده اند اما به هر دليلي اين خطر بگذرد همان ماجراي ليبي تکرار مي شود. اين خبرگزاري در ادامه مي نوسيد: نخست وزير ترکيه در اين سفر تلاش کرده است ايراني ها را متقاعد کند حجم انرژي اي که ترکيه از ايران دريافت مي کند را افزايش دهند تا خطر تهديد هاي روسيه مبني بر قطع گاز از سر ترکيه رفع شود.

به نوشته اين خبرگزاري طي ماه هاي اخير به دليل تحريم کالاهاي کشاورزي ترکيه توسط روسيه، ايران نيز ترانزيت اين کالا به روسيه از خاک خود را منع کرده بود چرا که برخي تجار ترک اين کالاها را به ايران وارد مي کردند و تلاش مي کردند با نام کالاي ايراني به روسيه صادر کنند.

خبرگزاري روسيه در عين حال نيم نگاهي به موضوع اختلافات ميان ايران و عربستان هم داشته و از قول برخي منابع تصريح کرده است: آقاي داوود اوغلو يک پيشنهاد براي ميانجيگري ميان ايران و عربستان هم به همراه دارد که در صورت دريافت پاسخ مثبت از ايراني ها اين پيشنهاد مطرح خواهد شد به گفته اين منابع آقاي اردوغان موافقت عربستاني ها براي ميانجي گري را دريافت کرده اما بحث موافقت ايران فعلا مطرح است.

به نوشته خبرگزاري روسيه در مورد ميانجي گري ترکيه ميان ايران وعربستان سعودي، ايراني ها فعلا در صدد بررسي پيشنهاد خواهند بود و با توجه به اينکه رفع تشنج در منطقه جزو اولويت هاي اوليه دولت ايران است احتمال پاسخ مثبت به آن کم نيست اما با توجه به اينکه روابط ايران و عربستان سعودي فعلا به پايين ترين حد خود رسيده و برقراري مجدد روابط از اولويت اوليه ايران خارج شده، ايراني ها در شرايطي حاضر به پذيرش اين ميانجي گري خواهند بود که تضمين هايي وجود داشته باشد که عربستان سعودي رويکرد و رفتار خود در منطقه را تغيير دهد. و قطعا ارتقاي سطح کشمکش هاي سياسي توسط عربستان سعودي در منطقه از جمله طرح اخير اتحاديه عرب بر تروريست خواندن حزب الله و تهديد به ورود نظامي به سوريه و يا کشتار غير نظاميان در يمن و… جز آن ها است به اين دليل است که عربستاني ها اميدوار هستند برگه هايي براي مذاکره احتمالي با ايران در دست داشته باشند چرا که همه برگه هاي آنها فعلا سوخته و بي مصرف است.

خبر گزاري فرانسه نيز با نگاهي اقتصادي به موضوع نگاه کرده و گزارش داده است: افزايش حجم صادرات و قيمت گاز صادراتي ايران به ترکيه يکي از موارد مهم مورد مذاکره در اين سفر خواهد بود. همچنين دو کشور در باره ارتقاي سطح مبادلات تجاري خود به هدف رسيدن به 30 ميليارد دلار در سال، گفتگو و رايزني خواهند کرد.

به نوشته اين خبرگزاري طي دو سال اخير، اقتصاد ترکيه دچار مشکلات جدي رشد شده؛ درگيري‌هاي داخلي بين دولت و کردهاي اين کشور، موضع گيري‌هاي منطقه‌اي ترکيه درباره سوريه و کردهاي سوريه، به مشکلات اقتصادي اين کشور دامن زده؛ و کاهش بي‌سابقه گردشگران دراين کشور، اقتصاد ترکيه را با چالش‌هاي جدي روبرو ساخته است. در رابطه با گردشگري، نخست‌وزير ترکيه، ايران را مخزني کشف نشده در اين حوزه دانست و گفت: اگر تجربه ترکيه و زيبايي‌هاي ايران به هم پيوند بخورند، قدرت بزرگ "توريسم" را ايجاد خواهد کرد.

خبرگزاري فرانسه در پايان مي نويسد: سفر رسمي احمد داوداوغلو، با توجه به پيش‌بيني رشد اقتصادي بهينه در ايران طي سال‌هاي آينده، و بهره گيري از نقاط قوت آينده اقتصاد و بازار ايران براي کمک به اقتصاد رو به افول ترکيه، انجام گرفته است.

روزنامه "صباح" ترکيه نيز به نقل از نخست وزير ترکيه نوشته است: آنکارا خواهان افزايش مبادلات تجاري با تهران تا ۳۰ ميليارد دلار است. د رعين حال زينب طغرل اوزل در روزنامه "استار" ترکيه درباره سفر داووداوغلو (۱۴ اسفند / ۴ مارس) نوشته است سفر داووداوغلو به تهران آغازي خواهد بود براي رساندن حجم تجارت دو کشور به ۳۰ ميليارد دلار در دو سال آينده. به نوشته اين روزنامه‌نگار ترک، "آتش بس در سوريه، تحرکات پ ي د در سوريه، و توسعه روابط دو کشور درافق بعد از از ميان برداشتن تحريم‌هاي ايران" از ديگر اهداف اين سفر است.

دويچه وله اما با ديدگاهي محتاطانه تر به موضوع سفر آقاي داوود اوغلو نگاه کرده و از قول کارشناس خود نوشته است: در شرايط پسا تحريم، سرمايهگذاري در ايران يکي از گزينههاي پيش رو براي اقتصاد در حال توسعه و در معرض رکود ترکيه است، خصوصا پس از انتخابات مجلس که ميشود گفت ميانهروهاي همه جناحها در آن حضور دارند، فرصت گشايش اقتصادي براي اقتصاد ايران فراهم آمده است، ترکيه نميخواهد در اين شرايط در انتهاي ليست قرار بگيرد، هر چند در اين وضعيت با توجه به رخدادهاي يک سال گذشته در روابط بين دو کشور، شرايط براي ترکيه خيلي هم مساعد نيست.

به نوشته دويچه وله صادرات گاز به اروپا جزو اهداف بلندمدت ايران است و بهترين مسير صادارت گاز از طريق خاک ترکيه به اروپاست. با توجه به بحران بين روسيه و ترکيه و وابستگي شديد ترکيه به گاز روسيه منابع عظيم گازي ايران ميتواند آلترناتيوي براي گاز روسيه باشد. ولي تصميمگيري در اين امر با توجه به روابط خوب ايران و روسيه آسان نخواهد بود.

تحليلگر دويچه وله مي‌افزايد که احداث خط لوله صادرات گاز به اروپا از مسير ترکيه نيز منافع زيادي براي دو کشور دارد. ترکيه ميتواند از گاز ارزان قيمت بهرهمند شود و از قبل هزينه ترانزيت ارزآوري داشته باشد و در تامين امنيت انرژي اتحاديه اروپا نقش مهمي بازي کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html